The fine art of perfecting propaganda

Sources ​told the Mail & Guardian last week that several possibilities are being considered, with the Russian, Chinese, Zimbabwean and United States models seen as the most appropriate. (Gallo)

Sources ​told the Mail & Guardian last week that several possibilities are being considered, with the Russian, Chinese, Zimbabwean and United States models seen as the most appropriate. (Gallo)

The government plans to create a department of information after the elections, but it’s not yet clear what form the new ministry will take.

We know, however, that it will swallow the duties of several government departments and the agencies already shaping the state’s message, such as the Government Communication and Inform­ation System and BrandSA.

Sources told the Mail & Guardian last week that several possibilities are being considered, with the Russian, Chinese, Zimbabwean and United States models seen as the most appropriate.

The ruling ANC complains that the media is too negative and does not acknowledge its successes. But state organs have widened their reach, with the radio station Ubuntu, magazines and websites dedicated to disseminating the government’s story.

This is in addition to the operations of the SABC, which is repeatedly accused of not being critical of the government. In fact, its acting chief executive, Hlaudi Motsoeneng, told the M&G last year that he wanted the SABC to have 70% of “sunshine news”.

This is in line with the way Chinese media organisations operate. The Guardian reported that some have been set a quota of only 30% negative news. In China, control of the media is strict. The New York Times has said that editors are called to meetings with state officials and told how to report on issues.

Integral part
The central propaganda department there is an integral part of the state, and its internal and external wings are headed by senior party figures. Its address and phone numbers are secret. Its largest platform is China Central Television, which is state-owned.

The rapid growth of the internet has challenged censorship but media reports have estimated that 30 000 online censors are employed, working to supplement the restrictive firewalls already in place.

The Russian model began in the heady days of communism, when propaganda was integral to the working of the state. Today, the country has a much more public international propaganda campaign, mainly through the internationally available television channel, Russia Today. It is based in the same offices as the state broadcaster and reports to the Kremlin, according to an investigation by Der Spiegel. It was established to compete with global channels such as CNN to give the Russian side of the story on issues such as the events in Ukraine.

Editors of state newspapers are invited to meetings with the president to discuss what type of coverage to give issues. Although there are more than a thousand television companies, few channels cover the whole country and all of these are state-owned.  Radio is similar; of the 500 radio stations, 143 are state- or municipal-owned.

In the Zimbabwean model, the state-owned Zimbabwe Broadcasting Corporation is the primary way of pushing the official state line. Independent media observers have described its work as “pure propaganda”. Opposition newspapers have also been closed down and are failing in the poor economic climate.

Complete autonomy
The United States has the most oblique model, with complete autonomy for the media. But leading up to its invasion of Iraq, the government whipped up nationalistic fervour through the media and, as in the case of Judith Miller of the New York Times
, gave journalists unsubstantiated information that pushed public thinking towards war.

The current South African model is not crudely aimed at propaganda. The GCIS releases information about government events and hosting of the media. But the proposed propaganda department could change this, particularly with the Protection of State Information Bill awaiting the president’s signature.

Whatever model the ANC chooses, it is likely to be challenged by the protection that freedom of speech and the media enjoy under the Constitution.

Sipho Kings

Sipho Kings

Sipho Kings is the person the Mail & Guardian sends to places when people’s environment is collapsing. This leads him from mine dumps to sewage flowing down streets – a hazardous task for his trusty pair of work shoes. Having followed his development-minded parents around Southern Africa his first port of call for reporting on the environment is people on the ground. When things go wrong – when harvests collapse and water dries up – they have limited resources to adapt, which people can never let politicians forget. For the rest of the time he tries to avoid the boggling extremes of corporations and environmental organisations, and rather looks for that fabled 'truth' thing. For Christmas he wants a global agreement where humanity accepts that sustainable development is the way forward. And maybe for all the vested interest to stop being so extreme. And world peace. And a sturdier pair of shoes. Read more from Sipho Kings


blog comments powered by Disqus

Client Media Releases

Pragma scores impressive marks for enterprise development
Sanral's intelligent transportation system wins SAICE award
ITWeb Brainstorm joins MTN's Women in ICT Awards
Upskilling in the age of the expert entrepreneur
Complex marketplace demands 'smart strategy'
Orphan Daniel Frank shines with Pragma bursary
Sanral concludes wild week
Preparing e-mail archives for a cloud migration