Sudan orders largest newspaper to stop publishing

Sudan's most popular newspaper, which has been a regular critic of a controversial government decision to cut fuel subsidies, has been ordered to stop publishing, its director said on Sunday.

The move against Al-Intibaha comes as journalists complain of worsening censorship since the fuel-subsidy decision and resulting price increases sparked deadly protests last week.

Al-Intibaha is run by President Omar al-Bashir's uncle, Al-Tayeb Mustafa.

"Yesterday the state security service told us that our publishing was suspended for an indefinite time, and without any reason," Mustafa told AFP.

The Sudanese Journalists' Network, an unofficial group of reporters who demand freedom of speech, announced on Saturday that its members were stopping work because of official attempts to censor coverage of the protests. The group claims 400 members.

Censorship in Sudan typically worsens during periods of political crisis.

On Friday, authorities shut the Khartoum offices of pan-Arab satellite channels Al-Arabiya and Sky News Arabia, the networks said.

Sudan ranks near the bottom, at 170 out of 179, in the Reporters Without Borders (RSF) 2013 World Press Freedom Index. – AFP

We make it make sense

If this story helped you navigate your world, subscribe to the M&G today for just R30 for the first three months

Subscribers get access to all our best journalism, subscriber-only newsletters, events and a weekly cryptic crossword.”

Related stories


Already a subscriber? Sign in here


Latest stories

The Opera Virgin attends ‘The Marriage of Figaro’

Opening one’s mind to new artistic disciplines could provide enlightenment to glorious new pursuits.

What’s behind the vulture poisonings in Kruger and Chobe parks?

People poison vultures for various reasons, including a belief that they can see into the future and to stop authorities from being alerted to poaching

Kenya’s Ruto declared president-elect amid results chaos

Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC) chairman Wafula Chebukati said Ruto had won almost 7.18 million votes (50.49%) in the August 9 vote, against 6.94 million (48.85%t) for his rival Raila Odinga.

Kenya vote chief declares Ruto president-elect

The deputy president has been declared the winner of the close-fought election, despite several commissioners rejecting the results

press releases

Loading latest Press Releases…