‘ANN7 served as a front to defraud the state’— EFF

The EFF on Wednesday welcomed MultiChoice’s decision to rid itself of Gupta-linked ANN7, saying the channel served as a front to defraud the state.

This comes after MultiChoice announced on Wednesday that it would not renew the channel’s contract.

ANN7’s contract will come to an end in August. Instead, a new black-owned news channel will be introduced.

In November 2017, News24‘s Gupta Leaks report detailed how MultiChoice agreed to pay the Guptas’ Infinity Media Networks a “once-off” payment of R25-million in 2015.

The payment was not deemed as corruption in an internal investigation, headed by MultiChoice board member Don Eriksson.

In December 2017, documents showed that MultiChoice had also agreed to increase its annual payment for Infinity’s ANN7 news channel from R50-million to just over R140-million.

“This has nothing to do with the actual journalists in its employ, but the activities of those who own it and benefit from its corrupt activities with government departments,” EFF spokesperson Mbuyiseni Ndlozi said.

He said Multichoice also had to find a way to negotiate with the new players to integrate workers from ANN7.

“This means the phasing out of ANN7 must coincide with allowing its staff employ to transfer to a new, genuinely black-owned media house,” Ndlozi said.

The EFF has also called on Parliament’s Portfoilo Committee on Communications to institute its inquiry into state capture, in order for Minister of Public Service and Administration Faith Muthambi to be held responsible for her role.

Meanwhile, the government said it was disappointed in MultiChoice for not renewing the contract.

Communications Minister Mmamoloko Kubayi-Ngubane said DStv viewers would not have access to the diversity of voices that ANN7 had.

“However, there is a lesson to be learned going forward in that, as government we need to look at how our current policies are structured in relation to increasing diversity of media ownership,” Kubayi-Ngubane said.

The Organisation Undoing Tax Abuse (OUTA) has welcomed the decision.

The non-profit civil action organisation has called on the new commission of inquiry into state capture to investigate funding for ANN7 and The New Age.

OUTA’s CEO Wayne Duvenage said taxpayers’ money had been used to support a private company linked to the Guptas and this “appeared to be reciprocated with biased reporting which often downplayed President Jacob Zuma’s detractors”.

“They had no reason to pay more money to ANN7, so what was the motivation for this decision?” Duvenage asked.—News24

An actual Black Friday deal

Subscribe for R2/mth for the first three months. Cancel anytime.

Subscribers get access to all our best journalism, subscriber-only newsletters, events and a weekly cryptic crossword.

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Latest stories

Impala Platinum re-enters Royal Bafokeng Platinum buyout bid

The announcement comes just weeks after competitor Northam inked a deal to acquire up to 33.3% of Royal Bafokeng Platinum

Brakes put on foreign truck drivers

New legislation aims to protect local jobs in the transport sector amid questions as to whether SA has enough willing and skilled drivers

SANParks shifts to solar and spekboom

Solar-generated pumps are pumping larger volumes of water for wildlife than diesel used to, and spekboom is helping offset carbon emissions

Mandatory vaccination on cards as Ramaphosa keeps South Africa on...

Ramaphosa calls out world leaders for irrational travel bans as scientists gather evidence on new Omicron variant
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×