Claims against M&G ‘outrageous’, says noseweek editor

Claims by businessman Robert Gumede that Mail & Guardian investigative reporter Sam Sole was corrupt were “outrageous” and “appalling”, noseweek editor Martin Welz said on Thursday.

Welz was reacting to claims made by Gumede, who appeared on SABC news on Wednesday evening with a receipt showing that Sole received a R900 payment from his [Gumede’s] former business partner and adversary John Sterenborg to allegedly expose him as a corrupt businessman.

Asked if he thought Sole was corrupt, Welz said: “Oh God. He’s about the most incorruptible journalist there is. He leads a life on a shoe-string because he’s so committed to his job. I think it’s appalling. It’s truly outrageous.”

The M&G explained in a statement released on Wednesday night that Sole was working at the time for noseweek, and that its editor, Welz reached an agreement with Sterenborg that Sterenborg would cover the cost of Sole flying from Durban to Johannesburg to hear Sterenborg’s story.

Noseweek could not afford such expenses at the time for a speculative journey. This was Mr Welz’s decision not Mr Sole’s,” said the M&G in its statement.


“In the end Mr Sole paid for the ticket and was reimbursed by Mr Sterenborg and this payment constituted no benefit to Sole. Sterenborg’s story, which included allegations about Mr Gumede, was not backed by sufficient evidence and no story was ever written by Sole for noseweek, let alone published. The attempt by Mr Gumede to portray this as ‘bribery’ or ‘corruption’ is simply unsustainable.”

Protracted legal battle
Sterenborg has been engaged in protracted legal battles with Gumede over the dissolution of their association in smart-card company Applied Card Technologies, in which the South African businessman had invested.

Gumede also produced copies of flight-ticket receipts paid for by Sterenborg for Sole.

Gumede’s appearance on the SABC came after the newspaper sent Gumede questions last week with regards to two payments of R50 000 made by him in 2004, using his wife’s bank account.

He was given until Wednesday November 3 to respond following a request through his lawyers to give him more time to do so.

Welz confirmed the M&G‘s explanation of the R900.

“In those days we were a shoe-string operation.”

He said that he had received a call from Sterenborg. He said he had initially insisted that Sterenborg come to see him, but then it was agreed that Sole, who lives in Durban, would fly on the cheapest ticket available to see what Sterenborg had to say.

“In the event we didn’t even use the story,” he said.

‘Driven by malice’
M&G editor Nic Dawes on Wednesday said Gumede had launched an attack against the newspaper and two of its journalists, Sole and Adriaan Basson, before responding to the questions posed to him.

“Mr Gumede is seeking to portray our investigation as driven by malice and as a personal vendetta, but it is not. He launched a personal attack on editor Nic Dawes, Sam Sole and [former M&G investigative journalist] Adriaan Basson based on unsubstantiated innuendo that he himself purports to decry and which would not meet basic journalistic, never mind legal, standards,” said the M&G statement.

Gumede was not immediately available for comment.

Basson recently left the newspaper to take up a position at City Press.

Subscribe to the M&G

These are unprecedented times, and the role of media to tell and record the story of South Africa as it develops is more important than ever.

The Mail & Guardian is a proud news publisher with roots stretching back 35 years, and we’ve survived right from day one thanks to the support of readers who value fiercely independent journalism that is beholden to no-one. To help us continue for another 35 future years with the same proud values, please consider taking out a subscription.

Sapa Afp
Guest Author

Related stories

Advertising

Subscribers only

Zuma tells ANC top six not to hold their breath

Former president Jacob Zuma will only meet ANC leaders if deputy chief justice Raymond Zondo recuses himself from the state capture commission

‘Captured’ water utility exec holes up

Thami Hlongwa seems to be in hiding after a blacklisted technology company scored millions from Umgeni Water and the owner was murdered

More top stories

Pregnant women should be vaccinated, doctors say

New research shows that there has been an increase in maternal deaths during the Covid-19 restriction

Simeone is Atlético’s secret weapon

El Cholo remains true to himself — consistent, totally committed and prepared to graft — and these values are retained by the team

The private-sector players who facilitated public-sector fraud

Let us never forget the private-sector players who facilitated public-sector fraud

Semenya confirms she’s taking testosterone battle to European Court of...

Caster Semenya’s latest legal challenge follows a series of setbacks that seemed to have ended her chances of competing in her preferred events
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…