Kenyan broadcasters back on air after government block

Two Kenyan television stations have resumed broadcasting after being taken off air for plans to show a rally held by the country’s opposition leader.

The NTV and KTN channels were both accessible on Monday, but two others – Citizen TV and Inooro TV – remained blocked, Kenya’s Daily Nation newspaper reported on Monday.

Earlier in the day, protesters took to the streets in Kenya’s capital Nairobi to condemn the media shutdown, it said.

READ MORE: Rights groups decry Kenya’s television shutdown

The government suspended all four stations on January 30 after they announced plans to air the symbolic “swearing in” of opposition leader Raila Odinga, which took place later the same day.

Broadcasting the mock ceremony – at which Odinga declared himself the “people’s president” – would threaten national security, the government said.

READ MORE: Kenya inaugurates another crisis

It also described the event as a “well-choreographed attempt to subvert or overthrow” incumbent President Uhuru Kenyatta.

The move prompted international condemnation, with the UN later criticising Kenyan officials for failing to comply with a ruling by the country’s High Court to lift the block on the channels.

On February 1, the court ordered a 14-day suspension of the government’s shutdown to allow for a legal challenge to be heard.

Journalists and human rights groups have condemned the shutdown as an attack on freedom of the press.

READ MORE: ‘Alarming’ media crackdown leaves Kenyan broadcasters off air

“The government allowed the event to take place,” Linus Kaikai, managing editor of Kenya’s Nation Media Group, told Al Jazeera last week.

“I didn’t understand the minister’s rationale on why they allowed the event, but cannot allow coverage.”

Odinga’s event took place three months after he boycotted a presidential election rerun, claiming the government planned to rig the vote.

Kenyatta won a second five-year term in office during the rerun, and he was sworn in as the country’s leader in a ceremony last November.

An earlier ballot for the presidency, in August of last year, was annulled by Kenya’s Supreme Court on account of “irregularities and illegalities” by the electoral commission. — Al Jazeera

We make it make sense

If this story helped you navigate your world, subscribe to the M&G today for just R30 for the first three months

Subscribers get access to all our best journalism, subscriber-only newsletters, events and a weekly cryptic crossword.”

Agency
External source

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Latest stories

Suicide cases soar in Zimbabwe

The economic crisis in the country appears to be pushing people over the mental edge

OPINION| New UK work visa to exclude graduates from Africa

If graduates did not get their qualifications from the list of top 50 universities, 40 of which are in the US, France, China, Hong Kong, Australia, Germany, Canada and Japan, they will be excluded

Hackers infiltrate SA illicit financial flows conference with porn clip

The conference was attended by state agencies, blue- chip global and local non-governmental agencies and public accountability experts

OPINION| South African audiences want more authentic and accurate diversity...

The media has the power to shape perceptions, so television shows and movies can help shape a positive view of people who feel stereotyped
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×