Get more Mail & Guardian
Subscribe or Login

‘Journalists were paid by Bosasa’ — Agrizzi

A group of journalists were allegedly on Bosasa’s bribe payroll, the Zondo commission of inquiry into state capture heard on Thursday.

During the seventh day of his testimony, former Bosasa Chief operating officer Angelo Agrizzi alleged that Papa Leshabane, the company’s spokesperson, used some part of the R71 000 he was tasked with distributing to pay journalists

This revelation emerged when Agrizzi was asked to take the commission through his black book, which contains coded names and amounts allegedly paid to numerous government, labour union and company officials.

Agrizzi previously told the commission Bosasa’s business interests were facilitated by the ubiquitous bribing of officials with large sums of cash, allegedly kept in vaults at the company’s offices.

When asked by the commission’s chair, Deputy Chief Justice Raymond Zondo, why these journalists were paid by Leshabane, Agrizzi simply said that they were paid for information and to “write good stories about Bosasa”. The journalists have yet to be named.

This week doubt was cast on the media’s reporting on the Bosasa scandal after allegations emerged that the company made a large donation to the group of journalists — known as the SABC 8 — who were suspended in 2016 for speaking out about censorship at the public broadcaster.

READ MORE: SABC 8 ‘dismayed’ by Bosasa donation claim

According to a leaked email allegedly sent by Agrizzi to Bosasa chief accountant Carlos Bonifacio, finance employee Jacques van Zyl and former chief financial officer Andries van Tonder, instructions were given for the “strategic” donation to be made to the fund.

A crowdfunding campaign was set up to help the group financially after they were suspended by then chief operating officer Hlaudi Motsoeneng.

The fund, called “Friends of SABC journalists” was set up by the South African National Editors’ Forum (Sanef) treasurer Adriaan Basson and was supported by Sanef.

Basson’s exposés of the alleged fraud and corruption at Bosasa are widely recognised. On Tuesday, Agrizzi corroborated a 2009 Mail & Guardian report written by Basson, saying that it was the most accurate article he had read about Bosasa.

Times Live reported that the email dated July 22 2016 read: “Strategically Andries has come up with a brilliant idea to sponsor the journalist fund that was started to assist the SABC journalists who were fired — Bosasa will contribute an amount of R100 000 … Trust me this is probably going to be the best ROI [return on investment] we’ve ever had with donations.”

The SABC 8 say they were not aware of who made donations to the fund, but Sanef confirmed in a statement that no donations were made by Bosasa. “We have had the opportunity to go through every one of the 394 donations made in July 2016 to the cause and could not find any donation from Bosasa and/or a person connected to Bosasa or a donation for R100 000.”

According to Sanef, donations were made mostly by members of the public.

“The campaign called on members of the public to support the SABC 8 with their rands and cents and no individual donors were approached,” the statement said.

“South Africans opened their hearts and wallets and we managed to raise almost R400 000 from individual donations. Most of the donations were small amounts made by hundreds of supporters of the cause,” Sanef said in a statement issued on Wednesday.

Agrizzi has confirmed that Motsoeneng’s legal fees were paid by Bosasa.

Subscribe for R500/year

Thanks for enjoying the Mail & Guardian, we’re proud of our 36 year history, throughout which we have delivered to readers the most important, unbiased stories in South Africa. Good journalism costs, though, and right from our very first edition we’ve relied on reader subscriptions to protect our independence.

Digital subscribers get access to all of our award-winning journalism, including premium features, as well as exclusive events, newsletters, webinars and the cryptic crossword. Click here to find out how to join them and get a 57% discount in your first year.

Sarah Smit
Sarah Smit
Sarah Smit is a general news reporter at the Mail & Guardian. She covers topics relating to labour, corruption and the law.

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

If you’re reading this, you clearly have great taste

If you haven’t already, you can subscribe to the Mail & Guardian for less than the cost of a cup of coffee a week, and get more great reads.

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Subscribers only

Zondo commission: 10 unanswered questions

Zuma went to jail rather than testify. Some who did told blatant lies. Who decided Cabinet appointments and how much money was carried out of Saxonwold?

Local elections: Water tops the agenda in Limpopo’s dry villages

People in the Fetakgomo Tubatse local municipality, who have to collect water from Motse River, are backing independent candidates because they’re tired of parties’ election promises

More top stories

Conservation boosts cattle farmers

By adopting sound grazing practices livestock owners get access to markets in a foot-and-mouth disease red zone near the Kruger National Park

COP26 touted to resolve long standing issues on climate debt

Only 16% of losses in South Africa from weather-related disasters in the past four decades were covered by insurers, leaving governments and communities unable to build back

Most climate science is written by white men

In deciding how the world responds to the climate crisis, policymakers rely on research that tends to be written predominantly by men in the Global North

Zondo commission: 10 unanswered questions

Zuma went to jail rather than testify. Some who did told blatant lies. Who decided Cabinet appointments and how much money was carried out of Saxonwold?
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×