Moi and the media: How Kenyan journalism suffered under his iron heel

Kenya’s political leaders have always had a vested political interest in the control of the country’s media. But no president has had a more terrifying presence in Kenyan newsrooms than Daniel arap Moi, Kenya’s president from 1978 to 2002.

The Sunday broadcast news in the 1980s and 1990s was a familiar ritual of Moi’s diary. Kenyans were told which church service he attended on the day. They were also told the colour of his suit and tie. Moi’s media persona was larger than the man. He populated every public space like a fetish. His omnipresence was felt across newsrooms, all of which had his framed picture strategically placed to ensure journalists were aware he was watching them.

Moi (who died on February 4 2020) became the president of Kenya in a constitutional succession following the death of the country’s first president, Jomo Kenyatta. It was a messy succession and sections of the political elite weren’t comfortable.

Once he was sworn in, Moi began a process of state consolidation. His aim was to break up potential centres of political competition. And within three years — by 1982 — he had forced a constitutional amendment through parliament that saw Kenya become a one-party state. He had achieved near-total control of the country politically and constitutionally.

This process of political and state consolidation also involved the reinvention of what had ideologically sustained the Kenyatta state — the “nation-building” project. Here the media had a major role to play.


Nation building

The nation-building project was a popular development in the first post-independence republics across Africa. Many political leaders invented the project on the premise that it was necessary for national cohesion.

The idea of “development journalism” was part of the project. This was a type of journalism that deliberately focused on positive “development” stories, especially those produced by the state.

But it was clear that the “nation-building” project was primarily a regime-building exercise, enforced through coercion and co-option.

For successful implementation, Moi’s administration found it imperative to control the dominant players in the media sector – the Daily Nation and the East African Standard. In the case of the East African Standard he became the majority shareholder through proxies.

At the Daily Nation he exercised some control through his relationship with the proprietor as well as through the control of government advertising. The government was, as it remains today, the single largest advertiser for the media .

But Moi wanted total control of a news outlet. He therefore set up a national party newspaper to act as a government mouthpiece alongside the state broadcaster, Kenya Broadcasting Corporation.

Through his ruling party, Kenya African National Union, he bought Hillary Ng’weno’s Nairobi Times and renamed it the Kenya Times. All government offices were required to buy copies of the Kenya Times.

The government also began frustrating alternative news media. Critical journalists were intimidated and incarcerated. It also banned opposition publications.

Journalists and media organisations became particularly vulnerable to state intimidation. Although media freedom was provided for in section 79a of the constitution, it remained subject to the provisions of the penal code. This gave the government power to clamp down on the media in the interest of public morality, public order and national security.

Between 1988 and 1990 nearly 20 publications were banned. Their editors were either jailed, fined or forced into exile.

Opposition voices

Kenyans found their voice through other institutions such as the church and civil society and in cultural spaces such as theatre and music. In addition, a range of alternative media sprang up. This included a group of unprofessionally produced clandestine media, often with no known addresses.

These were mainly newsletters, which appeared intermittently. They were vociferous critics of the administration and often uncovered stories about corruption and other scandals involving the ruling elite.

But Moi was forced into reintroducing political pluralism following economic and political turmoil, as well as international pressure. In 1992 he repealed section 2A of the Kenyan constitution and thus enabled nominal liberalisation of the media sector.

In addition, liberalisation of the economy saw the growth of the private sector. This in turn led to a bolder media able to draw advertising from non-state actors.

The broadcast sector in particular grew. A number of new licences where issued. But the process was not without controversy as it was undermined by state and political patronage.

And new stations were only allowed to broadcast in specific geographical areas, and in English and Kiswahili, limiting their appeal. To avoid confrontation with the state, they also operated principally as entertainment stations.

But, as opposition to Moi’s leadership intensified, new political alliances between hugely popular political players from dominant ethnic groups forced his administration to begin licensing local language radio stations.

The Moi administration became increasingly interested in using new radio stations to reawaken ethnic consciousness. Its hope was that this would destroy the trans-ethnic alliance that opposition forces had formed under the umbrella political outfit National Rainbow Coalition. If the coalition crumbled, Moi would win the elections. This was never to be.

For other media, the government used existing legislation and a compliant judiciary to tame their influence. A highly abrasive opposition newspaper, The People, then owned by one of the opposition leaders, Mwai Kibaki, became a runaway success in its early years, exploiting the disaffection with the conservative political reporting of both the East African Standard and the Daily Nation.

It liberally attacked senior government officials and ruling party politicians. To limit its influence, some politicians sued for libel. Some won. Faced with huge fines, court suits and state intimidation, The People’s roar became a whimper.

Moi’s imprints in Kenya’s media landscape remain. While the conditions for practising journalism have improved since his electoral defeat in 2002, state interference remains. Journalists still face intimidation from state actors and the media remain vulnerable to coercion and manipulation.

George Ogola, Reader in Journalism, University of Central Lancashire

This article is republished from The Conversation under a Creative Commons license. Read the original article.
The Conversation

Subscribe to the M&G

These are unprecedented times, and the role of media to tell and record the story of South Africa as it develops is more important than ever.

The Mail & Guardian is a proud news publisher with roots stretching back 35 years, and we’ve survived right from day one thanks to the support of readers who value fiercely independent journalism that is beholden to no-one. To help us continue for another 35 future years with the same proud values, please consider taking out a subscription.

George Ogola
George is an alumnus of the University of the Witwatersrand where he pursued his MA and PhD. He previously worked as a journalist at the Standard newspaper in Nairobi and as a news and features correspondent for newspapers and magazines based in South Africa and the UK. His research work is interested in understanding the impact of new media technologies on the broader media ecology in the developing world and how they address questions of power and democratisation

Related stories

Trouble brewing for Kenya’s coffee growers

Kenyan farmers say theft of their crop is endemic – and they suspect collusion

Women are entitled to own land

Too many laws and customs in too many African countries still treat women as minors

The challenges of delivering a Covid-19 vaccine in Africa requires a new approach

It is imperative that we train healthcare workers and participate in continent-wide collaboration

Why we must fight to secure places for more women and young people in politics

Too often, governments talk the talk on gender equality, but fail to walk the walk

US ‘brokered’ agreements on Israel: Wind of change or toxic blast of extortion?

The United States is negotiating with African countries that will see them exchange Palestinian people’s rights for improved economic and trade conditions

Disaster as climate crisis, tectonic shift swell Rift Valley lakes

The current tectonic cycle squeezes out water from the Earth’s aquifers; the previous cycle caused water to drain out of thelakes into the Earth’s aquifers
Advertising

Subscribers only

Toxic power struggle hits public works

With infighting and allegations of corruption and poor planning, the department’s top management looks like a scene from ‘Survivor’

Free State branches gun for Ace

Parts of the provincial ANC will target their former premier, Magashule, and the Free State PEC in a rolling mass action campaign

More top stories

Baby Awa: The miracle baby born on a boat fleeing...

More than 300 000 people in the north of the country have been displaced by militants who ransack villages and then burn them down.

Five suspects arrested in Senzo Meyiwa case

Police minister Bheki Cela announced on Monday that his team has arrested five suspects who were allegedly involved in the killing of former Bafana Bafana captain Senzo Meyiwa.

EFF eyes municipalities ahead of 2021 local government elections

EFF leader Julius Malema says the party is preparing to govern in many municipalities from next year. It is also launching a programme to defend the rights of farm workers

WSU suspends classes and exams to avoid the spread of...

The university says it has to take the precautionary measures because 26 students have tested positive on its East London campus
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…

The best local and international journalism

handpicked and in your inbox every weekday