Wall Street Journal disputes circulation scam claim

The publisher of the Wall Street Journal Europe was forced to resign over a scam used by the paper to boost its circulation, Britain’s Guardian newspaper reported, citing documents and e-mails it said it had obtained.

The Journal responded by saying the report on Wednesday was “replete with untruths and malign interpretations”.

WSJ Europe parent Dow Jones had said the previous day that Andrew Langhoff had quit over ethical issues raised by the paper’s commercial relationship with Dutch consulting firm Executive Learning Partnership (ELP).

It did not disclose the nature of the relationship.

Rupert Murdoch’s News Corp parent of Dow Jones, has been fighting accusations of ethical missteps related to phone hacking at its now defunct News of the World newspaper in London.


Much of the reporting on the phone-hacking scandal has been led by the Guardian.

On Wednesday, it reported that the WSJ Europe had been channeling money through European companies to secretly buy thousands of copies of its own paper for as little as five cents per copy.

This had the effect of inflating its circulation and misleading advertisers about the Journal‘s true circulation, the Guardian said.

Both the Guardian and WSJ Europe said the UK Audit Bureau of Circulation had signed off on the programme.

The partnership also involved a contract in which the Journal promised to publish articles that promoted ELP’s activities, the Guardian said.

“The Guardian‘s inflammatory characterization of WSJE‘s former ELP circulation program is replete with untruths and malign interpretations,” the Journal said in an e-mailed statement. “Andrew Langhoff resigned because of a perceived breach of editorial integrity, not because of circulation programs, whose copies were certified by the ABC UK.”

The Guardian said that a former employee, who was not identified, was a whistleblower who helped to reveal the circulation-boosting effort.

The whistleblower’s position was made redundant in January after he raised concerns about the circulation circulation-boosing effort, the Guardian said.

“In fact, that employee was first investigated by the company because of concerns around his business dealings,” the Journal said in its statement.

‘Reporters pressured’
The Guardian said former Dow Jones chief executive Les Hinton, a close ally of Murdoch, had been aware of the circulation effort. A Dow Jones spokesperson declined to comment on Hinton’s involvement.

In an article on its website on Tuesday, the Journal said an internal investigation had found that Langhoff had personally pressured two reporters into writing articles featuring ELP.

The agreement between the paper’s circulation department and the Dutch firm, now expired, was not disclosed to readers of the articles, the Journal said in a note attached to the articles on its website.

ELP did not respond to e-mailed requests for comment.

“There is — and should be — an inviolable boundary between our commercial relationships and the content we produce,” Langhoff said in an internal memo on Tuesday.

“The perception that this boundary was crossed via a broad agreement between the WSJE circulation department and a company called Executive Learning Partnership has been of great concern to me,” he said.

The phone-hacking allegations, which have led to a number of arrests, have prompted critics to demand the resignation of Murdoch and other executives, including his son James.

News Corp has fiercely defended Murdoch and other directors saying it “vehemently disagrees” with critics of the company’s practices.

Dow Jones competes with Thomson Reuters. — Reuters

Subscribe to the M&G

These are unprecedented times, and the role of media to tell and record the story of South Africa as it develops is more important than ever.

The Mail & Guardian is a proud news publisher with roots stretching back 35 years, and we’ve survived right from day one thanks to the support of readers who value fiercely independent journalism that is beholden to no-one. To help us continue for another 35 future years with the same proud values, please consider taking out a subscription.

Related stories

China expels Wall Street Journal reporters over ‘racist’ headline

Chinese foreign ministry spokesman Geng Shuang said the Journal op-ed — titled China is the Real Sick Man of Asia — had a "racially discriminatory" and "sensational" headline

France won’t bar but may restrict Huawei in 5G network

There has been intense debate in Europe about whether or not to exclude Huawei from supplying equipment for 5G mobile networks

2019: The ones who left us

From Uyinene Mrwetyana, Oliver Mtukudzi to Xolani Gwala, Mail & Guardian remembers those who have passed on

More battles ahead for domestic worker unions

Florence Sosiba, speaks to the Mail & Guardian about how important domestic workers are and exclusion in the COIDA

“Life has been good to me, considering where I come from” – Xolani Gwala

Just over a year ago, veteran radio presenter Xolani Gwala’s cancer was in remission. He spoke to the Mail & Guardian once he was back on air.

Kanya Cekeshe’s lawyer appeals decision not to grant him bail to the high court

Kanya Cekeshe’s legal team filed an urgent appeal at the Johannesburg high court on Tuesday against Monday’s judgment by magistrate Theunis Carstens.
Advertising

Subscribers only

Covid-19 surges in the Eastern Cape

With people queuing for services, no water, lax enforcement of mask rules and plenty of partying, the virus is flourishing once again, and a quarter of the growth is in the Eastern Cape

Ace prepares ANC branches for battle

ANC secretary general Ace Magashule is ignoring party policy on corruption-charged officials and taking his battle to branch level, where his ‘slate capture’ strategy is expected to leave Ramaphosa on the ropes

More top stories

Journey through anxious Joburg

A new book has collected writing about the condition of living, yes, with a high crime rate, but also other, more pervasive existential urban stresses particular to the Global South

Football legend Maradona dies

The Argentinian icon died at his home on Wednesday, two weeks after having surgery on a blood clot in his brain

Why no vaccine at all is better than a botched...

As Covid vaccines near the manufacturing stage, a look at two polio vaccines provides valuable historical insights

Under cover of Covid, Uganda targets LGBTQ+ shelter

Pandemic rules were used to justify a violent raid on a homeless shelter in Uganda, but a group of victims is pursuing a criminal case against the perpetrators
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…