Get more Mail & Guardian
Subscribe or Login

WikiLeaks founder’s TV show heads to Russian airwaves

The state-run Russia Today television channel has bought the rights to broadcast Julian Assange’s 10-part series of interviews with “political players, thinkers and revolutionaries”.

It’s the television channel that has given voice to a thousand anti-western conspiracy theories, while avoiding criticism of the hand that feeds it. Now state-run Russia Today, the Kremlin’s English-language propaganda arm, has forged an unlikely partnership — with the self-proclaimed defender of truth and freedom Julian Assange.

One day after the WikiLeaks founder said he was launching a 10-part series of interviews with “key political players, thinkers and revolutionaries”, Russia Today announced it had won exclusive first broadcast rights for the show, titled The World Tomorrow, and was due to begin airing the show in March.

“Our viewers are open to the discussions that will be presented through Julian’s show on our channel,” said the channel’s editor-in-chief, Kremlin loyalist Margarita Simonyan.

That may well be true, unless the guest comes from Russia. The channel, launched in December 2005 as part of a government campaign to boost Russia’s lagging global influence, remains slavishly pro-Kremlin, revelling in the antics of Vladimir Putin and avoiding sensitive topics, such as the prime minister’s rumoured wealth and his growing authoritarianism.

“Shame on you, Mr Assange!” Alexander Lebedev, the Russian owner of the Independent and London Evening Standard, wrote on his Twitter and Facebook accounts. “Hard to imagine [a] more miserable final[e] for [a] ‘world order challenger’ than employee of state-controlled Russia Today.”

It’s doubtful that any Russian “revolutionaries” will make the show’s guestlist. While Russia Today, or RT as it prefers to be known, has delved deep into protest movements around the world, with a particular focus on Occupy Wall Street, it has given cursory coverage to the upheavals that have shaken Russia in the wake of disputed parliamentary elections in December.

It has smeared some of the protest leaders, including Alexei Navalny, the opposition activist whose anti-corruption website has been likened to WikiLeaks.

An article on RT’s website attempting to introduce Navalny to western viewers did so by simply comparing him to Emma West, whose racist rant on a London tram went viral in November, in a nod to the Russian activist’s nationalist views.

Assange fits Russia Today’s profile of giving airtime to views and experts it says are avoided by the mainstream media. But that strategy has meant giving voice to bloggers and self-proclaimed pundits who have appeared on air to proclaim that Freemasons were behind the revolution in Egypt or that repeated showings of the film Deer Hunter in Stockholm were a sign of Sweden being a US pawn.

The channel, like the Russian government, has been very supportive of Assange since his arrest for allegedly sexually assaulting two women in Sweden in August 2010. The interviews will be filmed at Ellingham Hall in Norfolk, where Assange has been under house arrest as he awaits a UK supreme court hearing on his extradition to Sweden. The names of the guests have not yet been disclosed. —

Subscribe for R500/year

Thanks for enjoying the Mail & Guardian, we’re proud of our 36 year history, throughout which we have delivered to readers the most important, unbiased stories in South Africa. Good journalism costs, though, and right from our very first edition we’ve relied on reader subscriptions to protect our independence.

Digital subscribers get access to all of our award-winning journalism, including premium features, as well as exclusive events, newsletters, webinars and the cryptic crossword. Click here to find out how to join them and get a 57% discount in your first year.

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

If you’re reading this, you clearly have great taste

If you haven’t already, you can subscribe to the Mail & Guardian for less than the cost of a cup of coffee a week, and get more great reads.

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Subscribers only

DA’s egregious sexual harassment case finally begins

The party is accused of protecting a councillor, who’s also implicated in R1.2m graft

The ANC, DA and EFF ‘oblivious’ to climate crisis —...

The Climate Justice Charter Movement has critiqued the manifestos of the main parties contesting the local government elections and found them ‘shallow’

More top stories

It’s safe to open the beaches, says UPL after chemical...

Agrochemical producer UPL said it has paid R250-million in chemical spill clean-up

Former spy boss Fraser objects to Zondo’s nomination as chief...

The former director general of intelligence’s character assassination of the deputy chief justice is straight out of the Zuma playbook

Special Investigating Unit to oppose efforts to reject Mkhize report

Former health minister Zweli Mkhize seeks relief to declare the SIU’s conduct against him ‘unlawful and unconstitutional

Bird flu outbreak on Dyer Island causing mass deaths

The island hosts the vulnerable African penguins, endangered bank cormorant and roseate tern
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×