Why did Chris Whitfield jump ship?

A recent Cape Times opinion article criticising the paper's coverage of Nelson Mandela's death was the last straw, insiders say, for a senior editor who is now bowing out of Independent Newspapers.

Chris Whitfield, the editor-in-chief of the group's Cape titles, said this week that he would take "early retirement" but would not comment on his reasons. Whitfield's departure follows the fracas sparked by the dismissal of Cape Times editor Alide Dasnois by Independent's new owner, Iqbal Survé.

Dasnois has confirmed that she has lodged a dispute with the Commission for Conciliation, Mediation and Arbitration, due to be heard on January 24.

According to senior Independent staffers who asked to remain anonymous, employees are "paranoid" about their future in the company, with some warning of a coming "exodus" owing to unhappiness over Survé's ­management style.

Dasnois was told not return to work last month after she ran a front-page story on a report by the public protector that implicated Survé's company, Sekunjalo.

This was folded inside a wrap-around feature on Mandela, who had died the night before.

Employment options
Survé later said he did not fire her but offered her a different position in the company.

He cited falling circulation and concerns over the Cape Times's editorial direction. Company chief executive Tony Howard said the paper's Mandela coverage was particularly problematic.

After Dasnois was removed, the newspaper published numerous letters and opinion pieces both criticising and supporting Survé's decision.

Shortly before Christmas it published a piece by Zenzile Khoisan, a former reporter at the Cape Times's sister newspaper, the Cape Argus, complaining that its Mandela coverage was "at best, mediocre and at worst, a betrayal of everything this entire fourth estate is about".

Khoisan, said to have been dismissed from the Argus after serious disciplinary incidents, accused Dasnois, Whitfield and assistant editors Tony Weaver and Janet Heard of a "spectacular lapse in editorial judgment".

He could not be reached for comment.

Accusations of inaccuracy
Weaver, who manages the paper's opinion pages, reportedly raised objections about Khoisan's article with Dasnois's replacement editor, Gasant Abarder.

He allegedly complained that the article was inaccurate and that it would be "inappropriate" to publish it as the ex-staffer may have had an axe to grind with Whitfield and others.

Other staff worried that Khoisan's article might have been "co-ordinated" from above, because he emailed it directly to Survé, who then passed it down the line through group executive editor Karima Brown.

Abarder said: "The piece by Khoisan wasn't commissioned. Khoisan offered it to me personally. It was my prerogative to publish the piece.

"There were a range of opinions in the wake of Alide's departure and I ran all of them in the Cape Times in the interests of fairness and balance."

Editorial 'commissariat'
Senior staff are concerned that Survé is assembling a group-level hierarchy above the individual editors, led by Brown and an executive to be appointed to be in charge of opinion and analysis.

One observer worried that this might serve as an editorial "commissariat" that could dilute editors' independence.

Brown said: "As the group executive editor, I deal with all matters editorial in consultation with all line functionaries of all platforms, especially all editors. In line with this practice, I forwarded the piece to Abarder, the Cape Times editor, for his consideration. The decision to run with it was his to make."

She added: "The piece was brought to my attention by the executive chairperson because it was sent to him by the writer."

* Got a tip-off for us about this story? Email [email protected]

The M&G Centre for Investigative Journalism (amaBhungane) produced this story. All views are ours. See www.amabhungane.co.za for our stories, activities and funding sources.

PW Botha wagged his finger and banned us in 1988 but we stood firm. We built a reputation for fearless journalism, then, and now. Through these last 35 years, the Mail & Guardian has always been on the right side of history.

These days, we are on the trail of the merry band of corporates and politicians robbing South Africa of its own potential.

To help us ensure another 35 future years of fiercely independent journalism, please subscribe.

Advertisting

The rule of law in times of crisis: Covid-19 and...

Under a state of national disaster, some rights may be suspended. But it is critical to remember that the Constitution itself is not suspended

Test backlog skews SA’s corona stats

With thousands of samples still waiting to be processed, labs are racing to ramp up testing to help the government gain a better idea of how prevalent Covid-19 really is

Press Releases

The online value of executive education in a Covid-19 world

Executive education courses further develop the skills of leaders in the workplace

Sisa Ntshona urges everyone to stay home, and consider travelling later

Sisa Ntshona has urged everyone to limit their movements in line with government’s request

SAB Zenzele’s special AGM postponed until further notice

An arrangement has been announced for shareholders and retailers to receive a 77.5% cash payout

20th Edition of the National Teaching Awards

Teachers are seldom recognised but they are indispensable to the country's education system

Awards affirm the vital work that teachers do

Government is committed to empowering South Africa’s teachers with skills, knowledge and techniques for a changing world

SAB Zenzele special AGM rescheduled to March 25 2020

New voting arrangements are being made to safeguard the health of shareholders

Dimension Data launches Saturday School in PE

The Gauteng Saturday School has produced a number of success stories