Get more Mail & Guardian
Subscribe or Login

Afro Worldview off air as MultiChoice ends contract

Staff at Afro Worldview, formerly known as African News Network 7 or ANN7, have been left uncertain about their professional futures after MultiChoice ended its contract with the controversial TV channel on Monday.

Staff were informed that they should not report for duty until further notice as the channel ceased to exist at 23.59 on channel 405 of Multichoice’s DStv bouquet.

READ MORE: Multichoice opens up bidding for news channel

Communication Workers Union (CWU) general secretary Aubrey Tshabalala told the Mail & Guardian that the union can now confirm that on August 28, MultiChoice will announce which broadcaster will take over the channel, which is now vacant.

Tshabalala said the union is still concerned about the reasons behind Afro Worldview being removed.

“If the channel was taken off air because of its editorial approach, then we are concerned because we believe in media freedom.

“If the station was removed as a political decision, especially because ANN7 was linked to the Guptas and they have been implicated in state capture allegations, then that’s a problem.”

Tshabalala says it is up to the consumers to decide what they want to watch.

“Freedom of choice is freedom of choice.”

These concerns were raised with MultiChoice, says Tshabalala. The pay-TV company however, said it was ending the contract with Afro Worldview because of its business model and not for political reasons.

During talks between MultiChoice and the union in February, MultiChoice chief executive Calvo Mawela said they are “committed to job creation and making significant investments to grow our industry in a positive and meaningful way. That is one of the reasons why we are commissioning this new news channel.”

CWU reached an agreement with MultiChoice that whoever takes over the channel as a new licensee will absorb the Afro Worldview staff, as is stipulated in Section 197 of the Labour Relations Act.

“A team will be created to deal with the transition and workers will be paid until the announcement at the end of the month. We will then see what happens with the transition and take it from there,” said Tshabalala.

Former government spokesperson and businessman Mzwanele Manyi acquired The New Age newspaper and the ANN7 news channel from the politically connected Gupta family in 2017. To distance the acquisitions from the infamous family, Manyi renamed and rebranded the paper and channel as Afro Voice and Afro Worldview respectively.

The move however, did not offer any respite from their tarnished reputations.

READ MORE: Guptas sell The New Age and ANN7 to Mzwanele Manyi for R450m

Afro Voice shut down in June, leaving many workers without jobs.

READ MORE: Manyi files for liquidation of Afro Voice

Afro Worldview marketing manager Gugu Masinga told the M&G that “we are not discussing anything with the media,” echoing the sentiments of Manyi in other media reports.

Subscribe for R500/year

Thanks for enjoying the Mail & Guardian, we’re proud of our 36 year history, throughout which we have delivered to readers the most important, unbiased stories in South Africa. Good journalism costs, though, and right from our very first edition we’ve relied on reader subscriptions to protect our independence.

Digital subscribers get access to all of our award-winning journalism, including premium features, as well as exclusive events, newsletters, webinars and the cryptic crossword. Click here to find out how to join them and get a 57% discount in your first year.

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

If you’re reading this, you clearly have great taste

If you haven’t already, you can subscribe to the Mail & Guardian for less than the cost of a cup of coffee a week, and get more great reads.

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Subscribers only

DA’s egregious sexual harassment case finally begins

The party is accused of protecting a councillor, who’s also implicated in R1.2m graft

The ANC, DA and EFF ‘oblivious’ to climate crisis —...

The Climate Justice Charter Movement has critiqued the manifestos of the main parties contesting the local government elections and found them ‘shallow’

More top stories

Countries bear cross-border responsibility for harmful effects of climate change,...

The UN committee has been accused of ‘turning its back’ on the children who filed a groundbreaking legal complaint with it against five countries

Magashule files notice to have corruption charges dropped

Counsel for the suspended ANC secretary general tells court the former Free State premier falls outside category of who can be charged for corrupt activities

R1.5-billion in funding approved for riot-hit businesses

Agencies emphasise that speed is crucial to rescuing firms affected by July’s unrest

DA’s egregious sexual harassment case finally begins

The party is accused of protecting a councillor, who’s also implicated in R1.2m graft
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×