Murdoch junior accused of misleading MPs

Rupert Murdoch’s son James was accused of misleading British MPs this week by saying he did not know that phone hacking at News of the World went beyond one reporter.

He had been warned there was evidence to show more than one reporter could be involved, the newspaper’s former editor Colin Myler and Tom Crone — who resigned last week as legal manager for the Murdoch media empire’s British publishing arm News International — said in a statement Thursday.

James Murdoch, the chairperson of News International, told a parliamentary committee on Tuesday he did not know of the evidence when he approved a payout to Gordon Taylor, chief executive of the Professional Footballers’ Association.

Myler and Crone said: “We would like to point out that James Murdoch’s recollection of what he was told when agreeing to settle the Gordon Taylor litigation was mistaken.”

The storm centres around the “transcript for Neville” email, which was allegedly sent by a junior reporter to private investigator Glenn Mulcaire and contained transcripts of messages hacked by the snooper.

The Neville referred to is believed to be the defunct paper’s chief reporter Neville Thurlbeck, and suggests he may have known about the practice, contradicting News International claims it was limited to a lone reporter.

A pay-off?
When asked by Labour lawmaker Tom Watson in Tuesday’s hearing whether he knew of the existence of the email when settling out of court with Taylor, Murdoch answered: “No, I was not aware of that at the time.”

Myler and Crone disagreed, saying: “We did inform him of the ‘for Neville’ email which had been produced to us by Gordon Taylor’s lawyers.”

James Murdoch said in a statement: “I stand by my testimony to the Select Committee.”

Committee chairperson John Whittingdale said he would ask Murdoch to explain the apparent confusion within a week.

“I’m sure if the statement suggests there’s conflict between what Colin Myler is saying and what he said, we will ask him to answer that,” he said.

Tuesday’s committee quizzed Murdoch over the unusually high settlement fee, suggesting it was intended to ensure the matter remained out of public view. — AFP

We make it make sense

If this story helped you navigate your world, subscribe to the M&G today for just R30 for the first three months

Subscribers get access to all our best journalism, subscriber-only newsletters, events and a weekly cryptic crossword.”

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Latest stories

Khoisan people march to constitutional court

List of demands includes recognition of indigenous rights and the scrapping of apartheid racial classification as ‘coloured’

Improving cross-border trade policy is vital in solving the African...

Governments need to invest in agricultural and trade infrastructure, better farming methods and in intra-African trade

Eskom fails to approach courts in property ‘garbage sale’

The power utility said it would go to court to declare ownership of land not registered to it, but has not done so

Women climbing the corporate ladder need good mentorship – from...

We need to help younger women grow and to handle the difficult situations in workplaces
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×