Court throws out Zuma’s R5m case against Rapport

The report on Wednesday added that Zuma's case was dismissed after he failed to respond to an interim court order in the case.

This follows Rapport's application to the Western Cape High Court earlier this year to have Zuma's defamation case dismissed, Beeld reported.

Judge Willem Louw on Tuesday granted the application, submitted by Media24 on behalf of Rapport.

Willem de Klerk, Rapport's attorney, said the lawsuit between the president and Rapport was over.

"The judgment was not based on the material facts of the case. It was grounded on President Zuma's persistent failure to comply with the rules of the court."


According to De Klerk, Zuma was requested under court rules to submit documents relevant to the proceedings and Rapport's legal team, but he did not do so.

'Picnic with Dingaan'
"After multiple requests, we obtained a court order compelling him to respond to our request. He didn't respond. After that we submitted an application to have his defamation case rejected."

Zuma's claim was related to an article and photo published on December 30 2007 in Rapport.

Under the heading "Piekniek by Dingaan [Picnic with Dingaan]" a picture was published of Zuma in the company of comedian Leon Schuster and singer Steve Hofmeyr.

After the article was published, Zuma in 2008 responded saying: “Freedom of speech is one of the cornerstones in our democracy. As an ordinary South African I have the right to take someone to task if I believe his comment about me was unfair and unbalanced.”

Beeld reported in October 2012 that other cases involving Zuma that were still running included:

  • R7-million from Primedia relating to a Darren Simpson parody "My name is Zuma";
  • R5-million from the Citizen for an article by Paul Kirk alleging Zuma used the services of a sex worker arranged by Shaik;
  • R16-million from Rapport for a reader's letter which claimed Zuma was a "rapist who must be punished". That case was settled;
  • R16-million from Independent Newspapers relating to Zuma's rape case, two cartoons in the Star where he has his fingers crossed while testifying in court, and a report in the Star titled "ANC gags Zuma".
  • R6-million from then Johncom Media for two articles by former Sunday Times columnist David Bullard. Bullard has since apologised. – Sapa

These are unprecedented times, and the role of media to tell and record the story of South Africa as it develops is more important than ever. But it comes at a cost. Advertisers are cancelling campaigns, and our live events have come to an abrupt halt. Our income has been slashed.

The Mail & Guardian is a proud news publisher with roots stretching back 35 years. We’ve survived thanks to the support of our readers, we will need you to help us get through this.

To help us ensure another 35 future years of fiercely independent journalism, please subscribe.

Sapa
Guest Author
Advertising

Sadtu calls for the closure of schools

Citing cases such as a school to which only four learners returned, to be met by 20 teachers, the union said Covid-19 is wreaking havoc on learning

SAA creditors give go-ahead on rescue plan

Unions and staff representatives have agreed to severance packages for about 2 700 employees who will lose their jobs.

Basic income grant on the cards as Covid-19 threat intensifies

The pandemic has triggered a global economic crisis that will leave many South Africans without income security

Reinstated Ingonyama Trust managers hit with retrenchment notices

The effect of Covid-19 and the land reform department’s freeze of R23-million because the ITB didn’t comply with budget submissions are cited as some of the reasons for the staff cuts
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…

The best local and international journalism

handpicked and in your inbox every weekday