New York Times sells Boston Globe to Red Sox owner

This is a small fraction of what the Times paid for the newspaper 20 years ago.

Under the transaction announced on Saturday, Red Sox owner John W Henry got the Boston Globe for less than a tenth of what the New York Times paid when it bought the newspaper for $1.1-billion in 1993. The sale also includes the Worcester Telegram & Gazette, which the New York Times bought for about $300-million in 2000, as well as related digital properties of both papers, and a direct mail marketing company.

The sale caps years of uncertainty for the Globe, which was put on the auction block twice as newspapers across the country have been hit by plunging advertising revenues and readers who increasingly prefer to get their news on smart phones and tablets.

The New England properties were the last pieces of a once much bigger New York Times Corporation empire. The company has sold off everything – TV and radio assets, dozens of US regional papers, digital companies, and its stakes in sports ventures – to focus solely on its flagship and international edition.

"We are very proud of the association we have had with the Boston Globe and the Worcester Telegram & Gazette and we're delighted to have found a buyer in John Henry, who has strong local roots and a deep appreciation of the importance of these publications to the Greater Boston community," Mark Thompson, chief executive of The New York Times Co, said in a statement.

"As a result of this agreement, we will be able to sharpen our company focus on and investments in the New York Times brand and its journalism."

Outline
The media-shy Henry, who was born in Quincy, Illinois, and built his fortune as a futures trader, declined to outline his plans for the New England media group until the deal closes. But in a statement he said he wanted to make it clear "how strongly" he felt about the important role of the enterprises in New England, and especially the Boston Globe's "award-winning journalism as well as its rich history and tradition of excellence." 

Total revenue for the New England papers fell 7.4% in the second quarter to $94.4-million on declines in advertising and circulation revenue.

Compounding the problems for the papers that likely weighed down the price were significant pension obligations and difficulty of negotiating changes with more than a dozen labor unions that represent about three-quarters of employees.

The New York Times said on Thursday that it would maintain the pensions for the papers.

The New York Times first put the Globe up for sale in 2009 as it struggled with losses.

But it halted the sale process and decided to hang onto the paper after winning concessions from unions and implementing cost cuts.

The New York Times Co used to own a stake in Henry's Fenway Sports Group, which includes the Red Sox, the Liverpool Football Club, and stakes in New England Sports Network cable TV channel. – Reuters

An actual Black Friday deal

Subscribe for R2/mth for the first three months. Cancel anytime.

Subscribers get access to all our best journalism, subscriber-only newsletters, events and a weekly cryptic crossword.

Related stories

WELCOME TO YOUR M&G

Already a subscriber? Sign in here

Advertising

Latest stories

Brakes put on foreign truck drivers

New legislation aims to protect local jobs in the transport sector amid questions as to whether SA has enough willing and skilled drivers

SANParks shifts to solar and spekboom

Solar-generated pumps are pumping larger volumes of water for wildlife than diesel used to, and spekboom is helping offset carbon emissions

Mandatory vaccination on cards as Ramaphosa keeps South Africa on...

Ramaphosa calls out world leaders for irrational travel bans as scientists gather evidence on new Omicron variant

South Africa’s just energy transition: A balancing act

South Africa’s transition to renewables will depend on its ability to attract sustained energy investments
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…
×