Mea culpa: We should have done better

It’s been just over four months in the job and I’ve made my first major error. Our article on January 29 about former president FW de Klerk giving “political leadership” lessons to Democratic Alliance leader Mmusi Maimane should have been stronger and would have benefited from more time (see our detailed correction below).

I could talk about newsroom pressures, looming deadlines and the need to make split-second decisions, but the fact is the mistake was mine and I apologise to our readers and the organisations and individuals involved.

The Mail & Guardian is a trusted publication and I am sorry for damaging that trust and will work hard to restore it.

We are committed to learning from this error and ensuring it does not happen again. We have engaged the services of an expert in newsroom ethics and practices who will be working with us to examine our processes and improving them.

Every organisation, and person, will make mistakes but news organisations are held to a higher standard and the M&G even more so.

Our goal is to keep mistakes to a minimum and, when one does happen, acknowledging it promptly and fixing it quickly. 

We have also committed ourselves to doing better, more compelling journalism as a publication.

We are embarking on a new editorial strategy that will see us producing more quality journalism – with better processes in place and more time to check and recheck our stories to ensure they are of the highest standard – and prevent incidents such as the FW-DA story.

The M&G has no party-political allegiances and is committed to holding power in all forms to account.

Earlier this month we showed how the Gupta family has benefited from yet another state deal in the midst of an uproar about their relationship with President Jacob Zuma, this time by teaming up with state-owned arms manufacturer Denel to profit from selling its products in the East.

At the end of last year we reported that the Economic Freedom Fighters is being accused of hypocrisy towards workers by several former employees who have had to turn to the Labour Court to get the party to honour the settlements awarded them by the Commission for Conciliation, Mediation and Arbitration.

Then there was our report in November last year of how a DA whistleblower, councillor Marga Haywood, faced possible disciplinary action for speaking out about allegations that councillors manipulated council processes to favour a DA donor and the forensic investigation that cost Cape Town ratepayers thousands of rands.

This is the kind of journalism we will continue bringing to you, the M&G reader.

We have made a string of appointments of journalists – new talent and experienced hands – who will keep the M&G doing what it does best: in-depth journalism and holding power to account.


De Klerk and Maimane: How the M&G fell short

There has been much concern over our January 29 edition’s lead story, “Uproar over Maimane’s ‘lessons’ with FW”, and with good cause.

The story was rushed and fell short at a number of important points. In addition, although the Democratic Alliance and its leader, Mmusi Maimane, were given an opportunity to respond to the general allegation that Maimane was receiving guidance from former president FW de Klerk, and its response was included, the Mail & Guardian should have taken further steps to verify these allegations before publishing them. 

The front-page summary and newspaper headline overstated the article’s analysis. It also may have misled readers and fell short of the Press Code. 

We did not ask the FW de Klerk Foundation (on De Klerk’s behalf) the questions we should have, given the angle of the lead story – and we also approached them too late. 

We did ask the DA’s spokesperson for a response to the allegations that were made in the article. But I accept that the question asked was not sufficient in the circumstances. 

In addition, because of a miscommunication between the journalists working on the story, a right of reply was not offered to four people listed in the “Who is in the brains trust?” article on page 4: Jonathan Moakes, James Selfe, Tony Leon and Geordin Hill-Lewis. We should also have told our readers that the main reporter on the story, Nelly Shamase, left the DA under acrimonious circumstances. 

These are all serious issues. As an editor, these failings are mine and I take full responsibility for them. I apologise unreservedly to the organisations and individuals who were affected by these failures, and particularly to our readers.

Verashni Pillay is the Mail & Guardian’s editor-in-chief. See here for a response from the De Klerk Foundation and here for a response from the DA.

Advertisting

Mabuza’s ‘distant relative’ scored big

Eskom’s woes are often because of boiler problems at its power plants. R50-billion has been set aside to fix them, but some of the contracts are going to questionable entities

ANC faction gunning for Gordhan

The ambush will take place at an NEC meeting about Eskom. But the real target is Cyril Ramaphosa

Despite tweet, Zuma keeps silent about providing his taxpayer information

The Public Protector has still not received confirmation from former president Jacob Zuma that she may access his tax records —...

Ahead of WEF, Mboweni will have to assure investors that...

The finance minister says despite the difficult fiscal environment, structural reforms are under way to put SA on a new growth path
Advertising

Press Releases

New-style star accretion bursts dazzle astronomers

Associate Professor James O Chibueze and Dr SP van den Heever are part of an international team of astronomers studying the G358-MM1 high-mass protostar.

2020 risk outlook: Use GRC to build resilience

GRC activities can be used profitably to develop an integrated risk picture and response, says ContinuitySA.

MTN voted best mobile network

An independent report found MTN to be the best mobile network in SA in the fourth quarter of 2019.

Is your tertiary institution is accredited?

Rosebank College is an educational brand of The Independent Institute of Education, which is registered with the Department of Higher Education and Training.

Is your tertiary institution accredited?

Rosebank College is an educational brand of The Independent Institute of Education, which is registered with the Department of Higher Education and Training.

VUT chancellor, Dr Xolani Mkhwanazi, dies

The university conferred the degree of Doctor of Science Honoris Causa on Dr Xolani Mkhwanazi for his outstanding leadership contributions to maths and science education development.

Innovate4AMR now in second year

SA's Team pill-Alert aims to tackle antimicrobial resistance by implementing their strategic intervention that ensures patients comply with treatment.

Medical students present solution in Geneva

Kapil Narain and Mohamed Hoosen Suleman were selected to present their strategic intervention to tackle antimicrobial resistance to an international panel of experts.