Multichoice enquiry reveals no evidence of corruption in ANN7 deal

Though media giant MultiChoice admits it made “mistakes” and there were “procedural shortcomings” in its dealings with formerly Gupta-owned channel ANN7, its audit and risk committee concluded that “there is no evidence of corruption”, MultiChoice chief executive Calvo Mawela said during a press briefing on the findings held on Wednesday.

“We will however not be renewing our contract with ANN7, instead we are going to be hosting a new black-owned news channel and we will be calling for proposals from interested media groups very soon”, said Mawela.

“In addition we will ensure processes are put in place to highlight issues of controversy as they arise swiftly,” he told journalists.

On November 1, last year MultiChoice launched an investigation into payments made to ANN7 following reports by News24 that it paid the controversial channel R25-million upfront as part of its contract with the company.

When asked by journalists at the press conference if this was common practice, Mawela denied the payment was illegal, saying the audit and risk committee did not find any irregularities with the payment. “It is common practice for a broadcaster to pay for the content, including local new channel”, he said.


Mawela said MultiChoice paid other television channels in excess of R25-million.

He also denied reports that a R100-million payment made by MultiChoice to the SABC was an effort to lobby then-communications minister Faith Muthambi to create policies in favour of delaying digital migration.

The Democratic Alliance in November 2017 requested an inquiry into the payments between MultiChoice and ANN7 in November 2017.

“Those allegations were serious and we have taken very seriously”, said Naspers chief executive Bob Van Dijk during the press briefing.

Mawela said no evidence of corruption was found. However, Constitutional law expert Pierre de Vos took to Twitter to voice his concerns commenting the upfront payment of R25-million to ANN7 “sounds like a bribe to me”, in response to Mawela’s denial of any wrongdoing.

Naspers, the largest shareholder in MultiChoice, suffered a loss in share price after allegations of corruption emerged.

“We have put a number of management controls and corrective measures in place to ensure that this does not happen again”, said Mawela.

Recommendations made by MultiChoice’s audit and risk committee chaired by Don Eriksson, including four non-executive directors and independent non-executive director, Advocate Kgomotso Moroka, suggest ensuring robust due diligence processes are followed for start-up channels and formalisation of the MultiChoice lobbying process in the absence of national guidelines on lobbying.

MultiChoice has also cleared group chief executive Imtiaz Patel of any wrongdoing in his involvement in negotiations with ANN7.

“Patel played no role in Gupta’s interest and it was agreed as a collective with members of the senior management to enter into an agreement with ANN7 and was convinced that he always acted in the best interest of MultiChoice” said Van Djik.

The MultiChoice contract with SABC did not form part of the brief given to the Audit and Risk committee, but Mawela said parliament “has referred a number of third party agreements to the special investigations unit (SIU). MultiChoice will comply”.

The Independent Communications Authority of SA (Icasa) will also be conducting an investigation into MultiChoice to see if the company is guilty of lobbying for a policy stance in its favour. 

Subscribe to the M&G

These are unprecedented times, and the role of media to tell and record the story of South Africa as it develops is more important than ever.

The Mail & Guardian is a proud news publisher with roots stretching back 35 years, and we’ve survived right from day one thanks to the support of readers who value fiercely independent journalism that is beholden to no-one. To help us continue for another 35 future years with the same proud values, please consider taking out a subscription.

Thulebona Mhlanga
Guest Author

Related stories

Africa, tune in: The NBA is back on your screens

The NBA’s been on pause since March but will be back in full effect on Thursday. What’s happened since the stoppage and what’s about to happen?

Political interference mounts over SABC retrenchments

The SABC says it needs to cut R700-million to survive. But senior politicians have allegedly interfered to stop retrenchments from proceeding

SABC staff ready to join picket line

The national broadcaster has rejected claims that it did not follow correct retrenchment and audit processes

See the light and pass the Copyright Amendment Bill

Strict copyright laws, championed by media mega-monopolies, dash the prospects of young learners, performance artists and the blind in South Africa

SABC plans to retrench 600 employees

Broadcaster cites “poor sales effectiveness, ineffective commercial product, old pricing models and inadequate technology infrastructure” as driving cuts

The recovered remain cautious

People who have survived Covid-19 are not going through life carefree. They are still taking all the preventative measures
Advertising

Ingonyama Trust Board moves to retrench staff

More than 50 workers at the Ingonyama Trust Board have been issued section 189 notices

Tito needs the IMF, South Africa doesn’t

The IMF loan is given with false motivation — to provide political cover for entrenched neoliberalism and deep cuts in the public service

No proof of Covid-19 reinfection, yet

Some people report testing positive for Covid-19 after initially having the disease and then testing negative. Scientists are still trying to understand if this means that reinfection is possible
Advertising

press releases

Loading latest Press Releases…

The best local and international journalism

handpicked and in your inbox every weekday